KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Archiv 2015 Nejsme ovce, abychom na vše kývli, říká místopředseda lidovců Bartošek
Zpět

Nejsme ovce, abychom na vše kývli, říká místopředseda lidovců Bartošek

Přidáno 20. 10. 2015
Ilustrační foto
 Velký rozhovor s místopředsedou sněmovny a KDU-ČSL Janem Bartošek
 * Trochu pomoci, trochu škodit – to se může vždycky hodit. Víte, pane místopředsedo KDU-ČSL, kdo a o kom to řekl?

 

Znám to, ale nevím, kdo to řekl.

 

* Řekl to Karel Čapek o lidovcích. Nemáte pocit, že se této jízlivé charakteristice začínáte blížit?

 

Nejsem o tom přesvědčen. Současná lidová strana je úplně jiná. To, že jsme v roce 2010 vypadli z Poslanecké sněmovny, pro nás byla zásadní zkušenost, z níž jsme se poučili. Jsme jediná tradiční demokratická politická strana, která prošla generační obměnou. S jinými lidmi přišel i jiný politický styl, a jestli se ptáte, zda nám záleží na tom, aby se dodržovaly dohody a demokratická pravidla v rámci koalice, tak ano, tak se dnes chová KDU-ČSL.

 

* Mám spíš pocit, že vám přestává vyhovovat angažmá ve vládě a že se začínáte chovat jako opozice. Stačilo vidět vašeho předsedu v diskusi s šéfem ODS Petrem Fialou v televizi.

 

Ne, máme podepsanou koaliční smlouvu i programové prohlášení vlády. Sestavení této koalice sice nebylo jednoduché, ale na druhou stranu jsme voličům odpovědni za to, k čemu jsme se zavázali. Jsme sice koaliční partner, ale to z nás nedělá ovci, abychom odkývali všechno, s čím kdo přijde. To přece neznamená, že když jste součástí koalice, tak se necháte kýmkoli válcovat a budete mlčet k věcem, které se dělají špatně jenom proto, že jste součástí koalice.

 

* Nevyhovuje vám pozice pátého kola u vozu?

 

Ani to není pravda.

 

* Vypadá to tak. Vy jste si stěžovali, že sociální demokracie a ANO upekly pozměňovací návrh ke zdanění hazardu, aniž by vás k tomu přizvaly. Co to je než být páté kolo u vozu?

 

Celá situace měla nakonec ale odlišný vývoj. Dohoda, kterou udělala ČSSD a hnutí ANO, neplatí a vše jde zase cestou respektování navzájem v koaličních stranách. To jednoznačně svědčí o tom, že jsme plnohodnotným partnerem této koalice.

 

* Zvenku to ale vypadá, jako kdybyste se zalekli toho, že jste pořád okolo pěti procent preferencí a že vám angažmá ve vládě neprospívá. Změnili jste strategii?

 

Tak to není. Věci nejdříve řešíme interně, diskutujeme s partnery a v okamžiku, kdy to dospěje do určité hranice a nefunguje to, tak musíte začít řešit věci jinak. A jestliže pan Babiš nechtěl opakovaně slyšet racionální důvody okolo loterijního zákona a diskutovat o důvodové zprávě ministerstva financí, tak bylo důležité začít o tom mluvit veřejně. Protože buď jsme mohli mlčet a nechat Českou republiku nahnat do arbitráže, nebo to řešit.

 

* KDU-ČSL má na financích svého náměstka Závodského, který loterijní zákon připravuje. Vůbec nechápu, proč se v tom takto partyzánsky angažujete, když na to máte člověka na svém místě.

 

To je právě jedna z věcí, kterou je důležité vysvětlit. Ondřej Závodský připravuje velice kvalitní loterijní zákon a je důležité ho podpořit, protože je v něm mnoho důležitých adiktologických brzd, to znamená brzd, které brání projevům závislosti, jako jsou přestávky v průběhu hraní nebo hráčská karta. To, co bylo předmětem diskuse a také důvodem zdržení trojice loterijních zákonů, byla navržená míra zdanění. To není ani otázka na pana náměstka Závodského, ale na ministra financí. Nedělám to partyzánsky, tuto agendu mám ve straně na starost, jsem i předsedou naší odborné komise. Připadalo mi nesmyslné řešit tuto problematiku s náměstkem, pod kterého daně nespadají.

 

* Co harmonizace zákona s evropským právem? Na to jste asi nepřišel sám, to vám musel někdo říct. Nebo se vyznáte v evropském právu?

 

O přípravě vládních novel jsme opakovaně diskutovali a věděli jsme, že jsou zdržovány a že je důležité je připravit tak, aby nebyl ohrožen termín. Je všeobecně známo, že problém harmonizace s evropským právem je tady od roku 2013. A také se jasně ví, že Česká republika se zavázala k 1. lednu 2016 situaci vyřešit. Když

jsem viděl liknavost ministra financí k přípravě tohoto zákona, tak jsem se rozhodl, že půjdu cestou malé harmonizační novely, která bude mít za cíl tři jednoduché věci: harmonizovat české právo s právem Evropské unie, aby ČR byla ochráněna před sankcemi a pokutou. Druhá věc je, aby byl zahájen boj s nelegálními provozovateli hazardu, a třetí věc je, aby tam byly zavedeny samoregulační prvky pro hráče. Harmonizační novela nikdy neměla ambici suplovat vládní návrh, ale bylo to hašení požáru v době, kdy ještě jsme nevěděli, jak dopadne vládní novela. Podstatné je, že i když ministerstvo financí mělo připomínky, tak stanovisko vlády k mému návrhu bylo neutrální. Hovoří se v něm, že jako pozitivní lze hodnotit snahu předkladatele odstranit rozpory s právem EU a zároveň přispět k účinnějšímu postihování nelegálních provozovatelů, vyšší ochraně hráčů a k zabránění daňovým únikům.

 

* Jak si vysvětlujete, že jste předložil novelu skoro totožnou s tou, která podle ministra Babiše předložila ministerstvu financí Asociace provozovatelů kurzových sázek?

 

Základní problém je v tom, že já jsem ten materiál asociace nikdy neviděl. Nemám potřebu si to ani ničím vysvětlovat. Ten návrh je můj, vznikl v okruhu mých spolupracovníků a konzultantů. V průběhu přípravy zákona jsem se tomu začal věnovat. Měl jsem spoustu setkání s desítkami starostů, zastupitelů, se zástupci provozovatelů, ale také s aktivisty, abych si na to udělal svůj vlastní názor. Jediné, o čem se můžeme bavit, je, že jsem vzal část vládního návrhu a dal jsem ho do své novely, protože jsem nechtěl být v rozporu s tím, co připravuje vláda. Zhruba 80 procent textu mé novely je součástí vládního návrhu.

 

* Budete chtít po Babišovi, aby své tvrzení jasně doložil, a pokud se ukáže, že nemá pravdu, budete po něm chtít omluvu?

 

Mně je to v tento moment už v podstatě jedno. To je zodpovědnost pana Babiše, jak se chová.

 

* Podle mého je na vás, abyste dokázal, že nemluví pravdu. Jinak na vás zůstane podezření, že kopete za hazardní lobby.

 

Takže je to o tom, že v dnešní době je strašně jednoduché zdiskreditovat mediálně kohokoliv, kdo se vymezí vůči Andreji Babišovi? Že pomocí svých médií zdiskredituje kohokoliv, koho si zamane, protože s ním nebude souhlasit? Já vám říkám, že můj návrh novely je z 80 procent identický s vládním návrhem a vznikl na základě mých setkávání s odborníky.

 

* S lidmi z hazardního průmyslu jste se také setkával?

 

Standardně. Jestliže chcete mít názor na jakoukoliv problematiku, potřebujete mluvit se všemi hráči, a kdo říká, že to nedělá, nemůže mít ucelený obrázek o tématu. A dělal jsem to stejně tak, jak to dělal jistě i pan Babiš.

 

* Druhá věc, proč jste chtěli, aby provozovatelé výherních automatů platili menší částku za přístroj, než chtělo ministerstvo financí?

 

To není pravda. Primární spor vznikl právě tady. Já jsem jen poukazoval na stanovisko ministerstva financí k pozměňovacímu návrhu pana poslance Volného (ANO). Ministerstvo napsalo, že pokud navrhneme zdanění hazardu v horní sazbě 28 procent a dáme k tomu 110 korun za bednu (nyní je to 55 korun – pozn. red.), které se rovnají deseti procentním bodům, tak budeme na hranici 40 procent zdanění. A dodalo, že jestliže budeme zdaňovat hazard víc, než je 35 procent, dojde ke strmému propadu trhu a k propadu výběru daní o půl miliardy. Celý náš spor s Andrejem Babišem začal tím, že jsem mu říkal: „Pane ministře, vy prosazujete tuto míru zdanění a já vás podpořím, ale prosím vás, vysvětlete mi, proč jste v přímém rozporu s ministerstvem financí a s jeho odborným stanoviskem?“ Protože já nechci zvednout ruku pro něco, co v průběhu příštího roku způsobí, že legální provozovatelé odejdou a otevře se nelegální trh s mafiánskými praktikami. Jen říkám, že tvrzení ministra financí bylo v přímém rozporu s tvrzením jeho ministerstva. Jasně jsem mu řekl, že zvednu ruvidla, ku pro nejvyšší míru zdanění, jenom k tomu potřebuji písemné stanovisko ministerstva, že konáme dobře, a to bylo všechno.

 

* Jak vzniklo těch 80 korun za bednu?

 

Interval 75 až 80 Kč vznikl na základě konzultací s ministerstvem financí, které samo řeklo, že optimální míra zdanění je někde mezi 75 až 85 korunami za bednu. To byl také jeden z důvodů, proč patrně Andrej Babiš

obvinil i kolegu Šincla, protože ten vycházel ze stejného stanoviska jako já a konzultoval to s ministerstvem financí.

 

* Jak chcete spor s Babišem dořešit?

 

Chci se s ním potkat a probrat to tváří v tvář. Dřív jsem zápasil ve volném stylu. Umím přijímat rány a vůbec mi nevadí, když je tvrdá diskuse, ale s argumenty. Podstatné je, aby zápas měl prav jinak se z toho stane obyčejná hospodská rvačka. Já po Andreji Babišovi chci pouze to, aby ctil odborný názor.

 

* Vy jste v první reakci na to jeho nařčení, že jste zlobbován, řekl, že vám jeho způsoby připomínají StB, a také že když mu dojdou argumenty, tak na druhého chrstne splašky. Takhle chcete dál spolupracovat?

 

Já jsem řekl, že mi to připomíná estébácké praktiky, a za tím si stojím. Ale jsme zodpovědní za koaliční smlouvu a její naplňování. V koalici máme mechanismus, jak řešit rozpory. Ale je otázka, a sleduji to v současné době napříč politickým spektrem, že způsob, jakým se chová Andrej Babiš, z něj dělá nespolehlivého partnera, protože nedrží slovo. Naopak začíná převládat názor, že držiteli politické kultury jsou standardní zavedené politické strany. My chceme dovládnout, ale nebudu skládat účty Andreji Babišovi, nýbrž voličům.

 

* Podle vás má hnutí ANO nápady, jak omezit demokratické procesy. Které myslíte?

 

Vždy se to týká Sněmovny, je to prý žvanírna, kde všechno dlouho trvá, že poslanci by měli být odměňováni za to, jak rychle schvalují zákony, že by se měly zkrátit přestávky. Chápu to, ono to svým způsobem obtěžuje, ale to je právě demokracie – musíte předložit silné argumenty, vysvětlovat, zdůvodňovat. Jestliže chceme zachovat rytířské chování ve Sněmovně, musíme nechat opozici prostor, aby mohla žít a dýchat. Věc je totiž jednoduchá, za dva roky můžeme být opozici a ti, kteří budou vládnout, budou říkat: „Sami jste si to změnili, tak si nestěžujte.“

 

* Nejsou to z jejich strany jen řeči? Chápal bych, že byste se stavěli na zadní, kdyby to chtěli začít prosazovat.

 

Jejich návrhy zaznívaly zcela vážně. Myslím, že někdy zdlouhavý proces je současně pojistkou i brzdou, protože může přijít někdo, kdo bude mít na všechno rychlý a jasný názor, a když tam nebudou tyto pojistky, rychle dokáže ovládnout tento stát.

 

* Myslíte si, že pan Babiš má tyto tendence?

 

K tomu už jsem se vyjádřil. Je jisté, že v politice chce být každý premiérem, ale každý, kdo přemýšlí o tom, jak funguje demokracie, ví, že opozici svým způsobem potřebuje, protože může přinášet názory a pohledy, které by vás nenapadly. Proto je opozice cenná.

 

* Lidovcům se podařilo dostat do zákona o elektronické evidenci tržeb odklad pro řemeslníky do roku 2018. Může vláda počítat s tím, že zákon podpoříte?

 

Jediné, co jsme udělali, je, že jsme necouvli z našich stanovisek, která říkáme od samého začátku. Naše koaliční partnery jsme ničím nepřekvapili. To je všechno. My jsme řekli, že v této podobě to podpoříme.

 

* Čím si vysvětlujete, že ANO a ČSSD si preference od voleb drží vysoko a vy se pohybujete na pěti šesti procentech?

 

Tady nesouhlasím. Poslední průzkumy ukazují, že hnutí ANO začíná ztrácet, spíše získává sociální demokracie. A my držíme svoji pozici. My jsme stále někde kolem šesti sedmi procent, jsme stabilizovaní. Náš volič jasně vidí, že práce, kterou děláme, je kontinuální, předvídatelná. My jsme tradiční, demokratická konzervativní strana.

 

* Jste s tím spokojeni?

 

Ano, ale přesto je ve mně duch soutěžení a říkám, že chci, aby KDU-ČSL měla svého premiéra.

 

* Co pro to uděláte?

 

V posledních průzkumech vycházelo to, že KDU-ČSL má kolem sedmi procent s potenciálem 10 procent. Mě to baví. Politika je sport, politika je soutěž a já tomu věřím.

 

* Čím budete chtít získat další voliče?

 

Důvěryhodnými politiky, konzistentní politikou, srozumitelnými názory, tím, že věci dokážeme realizovat.

 

* Ale jste vidět, jen když si stěžujete.

 

Já s vámi nesouhlasím. Máme spoustu pozitivních věcí, které se nám podařilo realizovat. Velice se daří Pavlu Bělobrádkovi. Rozjíždí nové projekty, chce, aby bylo pro vědu a výzkum zřízeno samostatné ministerstvo. Stabilizovali jsme ministerstva kultury i zemědělství. Marianu Jurečkovi se daří řešit mléčnou krizi. Prostě nám se daří.

 

* Blíží se volby do krajů a do Senátu. Už máte zajímavé lidi na kandidátky?

 

Samozřejmě že někde máme vytipované osobnosti, ale nebudu je prozrazovat rok před volbami. Na kandidátku k nám chtějí lidé, kteří nejsou straníci, ale podporují nás. Jsou to významné osobnosti. Období, kdy lidé s KDUČSL nechtěli nic mít, je za námi. KDU-ČSL je dobrá značka, ke které se lidé hlásí.

 

* Domlouváte se s jinými stranami na společných kandidátech do Senátu nebo do krajů?

 

Domlouváme se se všemi demokratickými stranami tak, aby byla šance na úspěch, je to různé kraj od kraje.

 

* Chtěli byste TOP 09 uloupnout Starosty a nezávislé a jít s nimi do příštích sněmovních voleb?

 

My nebudeme nikoho loupat. To je věc vzájemného jednání. Všude říkám, že starostové nám připadají jako nejbližší partneři vhodní ke spolupráci, protože to jsou lidé osvědčení praxí. Jsou to lidé, za kterými bývá vidět dobrá práce, a já si dovedu spolupráci velice dobře představit.

 

* Zaujalo mě, jak váš předseda i vy říkáte, že vám dochází s hnutím ANO trpělivost, protože se stále chovají v politice jako nováčci. Přitom jste, kromě poslance Hovorky, ve vysoké politice nováčci. Říkáte, že vláda zaspala s migrační politikou a měla by převzít váš akční plán. Nejste trochu namachrovaní?

 

Na nikoho se nevytahujeme. Za námi je historická zkušenost víc než devadesát let. Jediné, co je nové, je to, že jsme noví poslanci ve Sněmovně, ale máme za sebou historickou zkušenost a lidi se zkušenostmi od komunální politiky přes kraje po Senát. Druhá věc je, že nepřicházíme do vlády a neříkáme: „Máme akční plán a takto to udělejte.“ My říkáme: „Máme tu návrh, pojďme ho zvážit.“ Je to pořád lepší než nedělat nic nebo jen říkat, jak je všechno špatně, jak na migranty nasadíme jednotky NATO a podobně.

 Zdroj: Právo

Přiložené dokumenty: