KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Archiv 2014 České vlaky aneb výlet do osmdesátých let
Zpět

České vlaky aneb výlet do osmdesátých let

Přidáno 26. 8. 2014
Ilustrační foto
Nedávno vyšel v novinách článek o dotacích na rychlíky Českých drah. Za každý ujetý kilometr doplácí stát ČD například na trati z Prahy do Českých Budějovic přes 125 korun, na trase z Brna do Plzně je to přes 141 Kč. Jsou to vysoké částky, když si uvědomíme, kolik takových kilometrů vlaky během roku ujedou.

Hromadná doprava je ekologická, má se tedy podporovat. Toto jasné tvrzení má však v českých podmínkách trhliny. Za tyto peníze cestující očekává kvalitu. A všichni, kdo cestujeme vlakem z Českých Budějovic jakýmkoli směrem, pokud nepočítám směr do Rakouska, musíme přiznat, že kultura cestování ve vlaku je katastrofální.

            Za posledních třicet let se totiž v těchto vlacích nezměnilo prakticky nic. Stále stejné koženkové sedačky, všudypřítomná špína, sprosté nápisy, toaletu člověk navštíví, když už skutečně není jiné východisko, pak si ale dlouho myje ruce. O klimatizaci si můžeme nechat zdát.

            Kam tedy ty peníze z dotací tečou? Do kvality vlaků určitě ne. Vše se zdá jasnější, když občas noviny zveřejní astronomické platy vrcholných manažerů Českých drah. Proboha za co?

            Člověk si třeba ale řekne, přesto všechno nechám auto doma a pojedu tím vlakem. Je to přece jenom ekologické, a navíc ušetřím. Ha, ha. Za lístek z Českých Budějovic do Jindřichova Hradce (65 km) však cestující zaplatí neuvěřitelných 93 Kč, z ČB do Brna (236 km) pak 322 Kč. A to vás ten vlak veze do Brna čtyři a půl hodiny, pokud ovšem není zpoždění nebo výluka. Jízdné tedy vychází skoro tak draho jako jízda autem, pokud započítáváme pouze pohonné hmoty. Autem jste navíc v Brně o dvě hodiny dřív.

ČD nabízí množství slev, které jsou ovšem tak nepřehledné, že se v nich často nevyznají ani pokladní na nádraží nebo průvodčí. A přece po nás nikdo nemůže chtít, abychom před půldenní cestou do Brna studovali ještě další den všechny možné i nemožné slevy, které pro nás úředníci ČD připravili.

            Takže proč vlastně tím vlakem jet? Asi jen z nostalgie, ale to stačí třeba jednou za rok. Vlaky tedy jezdí prázdné, ale ono to vlastně nikomu moc nevadí. Ztrátu dorovná stát. Jen je potřeba se zuby nehty bránit konkurenci, která by mohla zrušit monopol Českých drah. ČD by pak nemohly nerušeně vozit vzduch sem tam.

 Jiří Heller, učitel a koordinátor salesiánských chaloupek, kandidát do zastupitelstva v Českých Budějovicích

Přiložené dokumenty: