1) Kraje jsou objednateli regionální veřejné dopravy – vlakové i autobusové. Jaké jsou v tomto ohledu Vaše cíle nejen pro následující 4 roky? A jaká zlepšení pro cestující v regionální dopravě chcete prosazovat?
Hlavní prioritou je výrazné zlepšení činnosti koordinátora základní dopravní obslužnosti v kraji – společnosti Jikord. Cílem je zajistit dostatečné napojení celého území kraje a jeho obyvatel na dopravní spoje – ať už železnicí nebo busem, ale s ohledem na efektivitu vynakládaných prostředků. Kraj dotuje základní dopravní obslužnost včetně žákovského jízdného skoro jednou miliardou korun – myslím si, že je to dostatek prostředků a je načase je lépe využívat. Integrovaný systém kromě jiného znamená větší komfort pro cestující v tom, že na jednu jedinou jízdenku mohou využít jak dopravu busem, tak i železnicí včetně případného přestupu. A tomu také například dle tzv. švýcarského modelu chceme přizpůsobit jednotlivé spoje.
2) Plánujete v regionální železniční dopravě otevřít trh pro všechny železniční dopravce a vyhlásit výběrová řízení na provoz regionální osobní železniční dopravy ve Vašem kraji?
Ano, plánujeme otevřít trh konkurenci.
3) Počty cestujících v regionální železniční dopravě od roku 2007 ve Vašem kraji trvale klesají. Jak budete řešit katastrofální jízdní řády s nízkým počtem osobních vlaků na některých tratích, které se tímto stávají nepoužitelnými? Plánujete rozvoj příměstské dopravy v okolí Českých Budějovic?
Jsem si vědom toho, že železniční síť je v ČR druhá nejhustější po Švýcarsku a je proto žádoucí ji plně využívat s modelem navazující autobusové dopravy. Tzn. například navázat autobusové linky na železniční uzly odkud by se pokračovalo dále po dráze a jak již zmíněno výše na základě jedné jediné jízdenky přepravovat. Co se týče rozvoje příměstské dopravy v okolí Českých Budějovic, chci především podpořit budování nových cyklistických stezek.
4) Budete prosazovat znovuzavedení pravidelných osobních vlaků do Netolic?
Prověřím efektivitu dlouhodobě ztrátových spojů, v případě, že se ukáže, že pravidelná železniční linka do Netolic nebude výrazně ztrátovější než ostatní srovnatelné spoje, budu uvažovat o zavedení této linky. Je zde možnost i spolupráce s městem Netolice a se soukromými dopravci.
5) Evropská unie podporuje projekty zaměřené na přeshraniční spolupráci. Budete usilovat o obnovení přeshraniční železniční tratě Slavonice - Waidhofen do Rakouska?
Podle mých informací to v tuto chvíli není možné, neboť na rakouské straně došlo ke zrušení železnice a zůstal pouze násep. Rakouská strana uvažuje o vybudování cyklostezky na tomto náspu. Na cyklostezku bude navazovat železniční spoj Slavonice-Dačice-Kostelec u Jihlavy a tuto myšlenku podporuji a podpořím.
Mgr. Zdeněk Dvořák, lídr kandidátky KDU-ČSL v Jihočeské kraji