Vznikla studie, která navrhuje dvě možné trasy. Ta první víceméně kopíruje obchvat, jak s ním počítá územní plán i krajské zásady územního rozvoje. Jenže se objevila komplikace a panuje obava, že by tahle verze narazila při posuzování vlivu na životní prostředí. Navíc je původní verze dražší. Nová varianta vede dál od města, má menší objemy zemních prací. Pokud vše půjde podle předpokladů, dá se o stavbě obchvatu uvažovat možná za deset let.
Na jednání zastupitelstva dostala levnější varianta zelenou, ale město si dává pro budoucí realizaci další podmínky. Například zastupitel Miroslav Žitný (Spolu pro Strakonice) komentoval podobu zářezu obchvatu do terénu u Předních Ptákovic. „Obchvat přetne několik pěkných cest do lesa a část vzrostlého lesa. Je to moc hezká klidová zóna. Tlačil bych ŘSD k tomu, aby místo překrytého zářezu řešilo tuto lokalitu tunelem," navrhoval Žitný.
Nelíbí se mu ani navrhovaný pletenec komunikací v křížení s Podsrpenskou ulicí. „Je to zbytečně velká plocha k zastavění orné půdy. Přikláněl bych se k možnosti kruhového objezdu. Napojení od Prahy kruhovým objezdem řešeno bude, dávalo by to logiku i na druhé straně města," myslí si zastupitel.
Josef Zoch (Strakonická Veřejnost) navrhuje doladit křížení obchvatu na úrovni sídliště Šumavská, kde je podle něj v ohrožení cesta k podniku Vajaxu. Navrhuje řešit spojení pro chodce a cyklisty buď zachováním cesty nebo stavbou lávky.
Starosta Břetislav Hrdlička (Strakonická Veřejnost) namítl, že veškeré tunely a zářezy v terénu jsou drahé. „Ředitelství silnic a dálnic nám nepovolilo ani sjezd v průmyslové zóně s tím, že napojení bude až na Podsrpu. Myslím, že všechny změny silně oddálí tvorbu obchvatu," uvedl Hrdlička.
Zastupitel Pavel Vondrys (Jihočeši 2012) připomněl, jaký kolos nájezdů a sjezdů vznikl na Nové Hospodě na Písecku. „Podobný se plánuje i tady nás. Jsou to ohromné a hrozně dominantní stavby. Tehdy se na Nové Hospodě nepodařilo prosadit vytvoření obřího kruhového objezdu, který by měl v průměru třeba 200 metrů a sbíral dopravu ze všech směrů. Tam to ale asi nevadí, kdežto tady je to na kraji města. Proto se také přikláním, aby se maximum staveb dostalo do jedné úrovně nebo pod zem. Měli bychom usilovat, aby všechny dnešní cesty a silnice zůstaly zachované, aby nedošlo k přerušení," říká Vondrys.
Martin Gregora (Spolu pro Strakonice) na to odpověděl, že systém nájezdů a sjezdů na Nové Hospodě nevznikl tak, že by projektanti procvičovali své rýsovací schopnosti. „Jde totiž i o plánovanou kapacitu, ve které mají kruhové objezdy své limity," dodal Gregora.
Zastupitelstvo schválilo, že připomínky z jednání bude na Ředitelství silnic a dálnic uplatňovat. Pro jednání s ŘSD byl pověřen místostarosta Rudolf Oberfalcer starší (Strakonická Veřejnost).
Článek vyšel v Týdeníku Strakonicko. K dispozici
zde.