Zakázku na tvorbu projektu vysoutěžila společnost Sagasta se sídlem Praze za cenu necelých 1,6 milionu bez daně. Druhý zájemce nabízel projektovat rekonstrukci za zhruba 1,9 milionu bez DPH. Osloveno bylo pět společností. Při prvním zadání město očekávalo, že se projektanti vejdou do 800 tisíc.
„Vůbec nikdo se ale poprvé nepřihlásil. Cena navržená ve druhém kole se nám zdá vysoká, ale problém je, že není zřejmě tolik projektantů, kteří by byli ochotni se tomuto typu konstrukce věnovat. Rada města schválila, že nevidí jinou cestu, než udržet lávku stále funkční, aby nemusela být zavřena už před rekonstrukcí," řekl místostarosta Písku Petr Hladík z KDU-ČSL. Zvažovalo se prý i další zrušení výběrového řízení, ale nebylo jasné, jestli by ve třetím kole nepřišly ještě dražší nabídky. „Velkou roli hraje čas a bezpečnost. Kdo zná případy pádů lávek a mostů z poslední doby, tak si nedovolí v dnešní době neinvestovat do opravy," doplnil Hladík.
Starostka města Eva Vanžurová (Pro Písek) zmínila, že Písek má platnou revizi na lávku ještě na pět let a tak je potřeba s přípravou rekonstrukce neotálet. Místostarostka Petra Trambová odhaduje, že projekční příprava a výběrové řízení na případného zhotovitele akce zabere dobu v řádu několika let. „A pak musíme doufat, že se povede vybrat stavební firmu hned na první pokus. Asi bychom dovedli spočítat na prstech jedné ruky ty, kteří se zabývají takovými nýtovanými kovovými konstrukcemi," říká Petra Trambová.
Další oříškem pak podle ní bude zachování přístupu na Městský ostrov. „Zřejmě budeme muset vždy na jedné polovině postavit nějakou pontonovou konstrukci, aby bylo možné se na ostrov dostat. A opravovala by se vždy jen polovina lávky. Součástí rekonstrukce bude i vedlejší mostek přes Mehelnický potok, který je navázán na konstrukci lávky," uvádí místostarostka. Přístup na ostrov je důležitý, protože na něm funguje restaurace, která nedávno prošla rekonstrukcí. Její provozovatel Michal Polodna před časem pro redakci uvedl, že ho případná omezení netěší, ale prý chápe nutnost opravy a nebrání se dohodě s městem.
Místostarosta za ČSSD Ondřej Veselý zmínil, že teoretické úvahy o zbourání lávky a postavení zbrusu nové by znamenaly další komplikace. „Kdybychom stavěli nové přemostění, museli bychom ho už budovat na hranici stoleté vody," naznačil Veselý, že by se z nábřeží musel vyřešit nepříjemný výškový rozdíl. Vidět je to například o lávky Dagmar Šimkové nad václavským jezem, kde je nástup vyřešen plošinami a schody, tam je ale údajně více místa na podobná řeší. Ke stavbě nové lávky na ostrov se prý nestavěli kladně ani památkáři.
Poslední velká oprava lávky přes Městský ostrov proběhla v roce 1992. Portál Čtení z Písku, který se věnuje historii města, uvádí, že lávka na betonových pilířích vznikla u ostrova v roce 1929, když nahradila dřevěné lávky, které musely být vždy před zimou rozebrány.
Článek vyšel v týdeníku Písecké postřehy. Dostupný
zde