KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Zprávy Jak se má změnit parkování v Písku? Dlouhodobé stání v centru chce město zarazit
Zpět

Jak se má změnit parkování v Písku? Dlouhodobé stání v centru chce město zarazit

Přidáno 9. 7. 2021
Ilustrační foto
Jak se bude parkovat v Písku, kdo bude smět stát v centru a kolik se bude platit za parkovné? To jsou některé ze zásadních otázek, na které má dát odpovědi návrh systému parkování. Jeho první veřejné projednání se konalo v písecké městské knihovně ve čtvrtek 17. června.
Zástupci Centra dopravního výzkumu Michal Bajgart a Šimon Špinar představili hlavní výstupy dokumentu. Michal Bajgart připomněl, že iniciativa vzešla ze strany radnice, která chce revitalizovat centrum města a zklidňovat v něm dopravu. Návrh systému parkování má navazovat na schválený plán udržitelné mobility. Bajgart řekl, že pro funkčnost celého systému je zásadní budoucí dostavba parkovacího domu u pošty s asi 280 místy.
 
Šimon Špinar podotkl, že tvůrci návrhu systému parkování vycházeli z průzkumů v jiných srovnatelných městech. „Nejvíc jsme se snažili brát prvky z Českých Budějovic. Předpokládáme, že lidé v Písku jsou na systém v krajském městě nejvíc zvyklí, i když tamní řešení je složitější. Další města, která nás zaujala, jsou například Česká Lípa nebo Opava. Vhodný je i Kolín, který měl jako jeden z prvních systém chytrého parkování. Ten se teď zavádí i v Písku," řekl Špinar.
 
Do centra jen na otočku
Pro Písek navrhuje Centrum dopravního výzkumu vyčlenění okruhu vnitřního centra a vnějších ulic. V plánku oblasti, kde se má regulované parkování zavádět, jsou hraniční ulice Tylova, která vede mezi divadlem a Palackého sady, Fügnerovo náměstí, ulice Budovcova, Gregorova, Ostrovní ulice u DDM Písek a břeh řeky pod hradbami. V historickém centru města by se podle návrhu mělo parkovat jen krátkodobě a nebudou tu platit rezidentní nebo abonentní předplacené karty pro celodenní stání. Týká se to Velkého a Alšova náměstí a ulic Jungmannova a Chelčického. Obě skupiny předplacených karet by měly mít možnost výhodnějšího parkování v dalších regulovaných částech. Než se postaví parkovací dům, uvažuje se o dočasné regulaci stání Na Výstavišti a vyhrazení některých míst pro rezidenty a abonenty.
 
Kolik za parkování?
Pro rezidenty, tedy lidi bydlící v centru, je navrhována cena 2000 korun ročně za parkovací kartu na první poznávací značku auta, za každou další pak 10 tisíc korun na rok. Abonenti, například podnikatelé nebo lidé pracující v centru, mají mít podle návrhu možnost koupit parkovací dokonce za 40 tisíc korun na první registrační značku. Osmdesát tisíc by je stála možnost parkování pro druhé auto a každé další. V návrhu se píše i o přenosné parkovací kartě za 60 tisíc na rok. Tato možnost ale nejspíš padne, protože se karty budou registrovat na SPZ a budou tak prakticky nepřenositelné.
 
Návštěvníci by pak měli běžné parkovné platit 5 korun za první půlhodinu, první hodina by měla stát 20 korun, druhá hodina 30 korun a každá další 50 korun. V parkovacím domě u pošty se plánuje parkovné 20 korun za první hodinu a 100 korun za den. Kontrolu plateb parkovného by měli i nadále hlídat strážníci. Zatím byl zavrhnut nákup automobilu s kamerovým systémem, který projíždí městem, automaticky snímá poznávací značky aut a kontroluje, zda mají řidiči zaplaceno. K vidění je například v Českých Budějovicích.
 
Místostarosta Písku Petr Hladík (KDU-ČSL), který má v gesci dopravu, řekl, že se změnou systému parkování se umožní stání za zvýhodněnou cenu v parkovacím domě třeba rezidentům a abonentům. „Tím by se město více otevřelo pro návštěvníky," řekl Hladík a podotkl, že vyšší obrátkovost v centru je také přáním obchodníků z náměstí. Ti byli ostatně iniciátory představení takového plánu. Po uvažované rekonstrukci náměstí a přilehlých ulic má z centra města zmizet asi třetina parkovacích míst. Proto z nich chce radnice odsunout na vedlejší a záchytné parkovací plochy majitele předplacených karet, byť město připouští, že nejde o zásadní problém parkování ve městě.
 
Zásadní projekty
Místostarostka Petra Trambová (Pro Písek) připomněla, že s problémy se město potýká jak u plánované revitalizace centra města, tak u příprav stavby parkovacího domu u pošty. Oba projekty naráží na námitky obyvatel v povolovacích řízeních. „Projednání se vlečou, jsme popotahováni všude možně. Zprvu to vypadalo, že bude dříve parkovací dům, ale i to se zadrhlo, takže uvidíme, co se posune dříve. Na rekonstrukci náměstí je přerušené územní řízení, protože nebylo možné se při pandemii scházet. Na první polovinu září bude svoláno veřejné projednání, které je podmínkou. Pak by měl stavební úřad v Milevsku vydat územní rozhodnutí," připomněla místostarostka, že řízení se posunulo kvůli námitkám na systémovou podjatost píseckých úředníků do sousedního Milevska. Oba projekty jsou podle Petry Trambové na podobné úrovni rozpracování.
 
Problémová je také současná plocha u pošty v Písku, která není oficiální parkovištěm. „Řešíme s odbory dopravy a investic, jak umožnit vybírání nějakého poplatku. Možná právě to nám dá zpětnou vazbu k tomu, kolik aut tam bude po zavedení parkovného zůstávat," uvedl Petr Hladík.
 
Ústup botiček?
Zástupce velitele městské policie Jaroslav Rapant odpovídal na dotaz, jak zvládnou strážníci kontrolu placení parkovného na tak velké ploše, která se rozšířením regulované oblasti zvětší. „Najíždíme na univerzální parkovací portál, který máme přes náš policejní software. Strážníci pomocí mobilní aplikace už teď načítají značky vozidel a kontrolují, zda mají zaplaceno. Od nového roku už bude rezidentní a abonentní karta vydána na SZP, takže bude také viditelná v systému," komentoval Rapant důležitou změnu. Nejdříve po ní bude možné nový parkovací systém zavádět, protože doposud prý nejsou rezidentní a abonentní karty psané na SPZ auta. „I městská policie má nějakou kapacitu. Nemůže se věnovat jen dopravě," řekl Rapant. Odhaduje se, že na 1200 rezidentů v centru připadne 500 prvních parkovacích karet. Ta automaticky neznamená jistotu volného místa, ale pouze možnost zastavit na vyhrazeném stání, když na něm bude volno.
 
Na debatě také zaznělo, že problémem není technologie pro zjišťování placení parkovného, ale administrativa při vyřizování přestupků. „Pomalu ustupujeme od botiček. Přestupků je totiž tolik, že bychom museli mít četu jen na parkování. Teď napřed vyzýváme řidiče k podání vysvětlení, pak to až jde na správní orgán," poznamenal Rapant. „Jedna hlídka teď například několikrát za den projde Velké náměstí a zkontroluje parkovné. Když zjistí možný přestupek, rozhodne se, jestli dotyčného obešle, nebo na vozidlo umístí výzvu k dostavení se na služebnu," popsal Jaroslav Rapant.
 
Místostarosta Petr Hladík se také vyjádřil k možnému zvýhodnění elektromobilů a hybridů při parkování v centru. On sám toho není příznivcem: „Tato auta totiž zaberou místo úplně stejně, jako benzínová nebo naftová." Za zbytečnost považuje i návrh na úlevy pro motorkáře, což se také v návrhu objevuje.
 
Zavedení nového systému parkování se odhaduje na 912 tisíc korun. Odhad ceny tvoří ceny parkovacích automatů, statických kamer a dopravního značení.
 
Článek vyšel v týdeníku Písecké postřehy. Dostupný zde.