Na politické scéně se opět strhla bitva o „zelenou Šumavu“. Takovou jí chtějí mít paradoxně všichni. Jedni proto bojují proti kůrovci a druzí zase naopak proti blíže nespecifikovaným exploatačním zájmům. Ti jedni by v zájmu vypořádání se s kůrovcem chtěli liberalizovat pravidla ochrany přírody v národním parku, ti druzí zase tuto ochranu posílit způsobem, který vyloučí jakoukoliv činnost člověka v dotčené oblasti. Ti jedni jsou druhými zváni „ekonomickými lobbyisty“, ti druzí prvními zase ekoteroristy. Tento stav trvá již minimálně deset let. Právě tolik nedávno uplynulo od památného orkánu Kyrill, který 19. ledna 2007 zničil statisíce šumavských stromů. Následovala kůrovcová kalamita, která zasáhla i lesy orkánem nezasažené. Z rozhodnutí tehdejšího ministra životního prostředí Martina Bursíka a ředitele Správy NP Františka Krejčího bylo stanoveno „bezzásahové území“, v jehož rámci nebylo proti šíření kůrovce postupováno. Důvody pro bezzásahový režim byly zdůvodněny podporou samovolných přírodních procesů v první zóně Národního parku.
Tím se všeobecně vžila představa, že stupeň ochrany přírody v prvních zónách rovná se „divočina“. Málokoho pak již napadne otevřít zákon o ochraně přírody a krajiny a podívat se, jak jsou principy ochrany v první zóně definovány. I prostý laik (jako je i autor těchto řádků) musí v příslušných pasážích jasně vidět, že žádný bezzásahový režim, který by zcela vylučoval jakoukoliv činnost člověka v první zóně včetně těžby kůrovcem napadených stromů zákon neobsahuje. Základní ochranné podmínky národních parků jsou definovány (v § 16) poměrně striktně. Je proto pozoruhodné, že se v souvislosti s první zónou mediálně hovoří o „divočině“ a odpor proti rozšiřování prvních zón je odůvodňován právě potřebou zásahů proti kůrovci.
To je však už nejzazší projev iracionality celé debaty, která se za celá léta „sporu o zelenou Šumavu“ posílila natolik, že udržení jakékoliv věcné roviny v ní již téměř není možné. Do této atmosféry přišel vládní návrh zákona o ochraně přírody a krajiny z dílny ministra Brabce, jenž doznal v Poslanecké sněmovně změn v podobě pozměňovacího návrhu poslance KDU-ČSL Jiřího Junka, jenž kromě posílení role státu v majetkových vztazích na území národních parků zavádí též změnu zonace, znamenající rozšíření prvních zón na polovinu celkové rozlohy národního parku do roku 2035. Naopak neúspěšné pozměňovací návrhy poslanců Zahradníka a Klána, stejně jako senátní verze návrhu, která byla horní komorou Sněmovně vrácena, významně omezují územní rozsah prvních zón a zároveň redefinují některé klíčové pojmy zákona do obecnější podoby.
Pokud takovýto scénář nasedne na zažité schéma celé desetileté debaty, jsme pak svědky následujícího: stoupenci sněmovní verze vládního návrhu jsou okamžitě označeni jako ekoteroristi, kteří chtějí nechat sežrat polovinu šumavských lesů kůrovcem. Naopak stoupenci senátního návrhu jsou označeni za strůjce likvidace národních parků a zákonných principů ochrany přírody. Organizovaní stoupenci sněmovní verze (především z hnutí Duha) zaspamují poslanecké maily stovkami organizovaně rozesílaných výzev k jeho podpoře, včetně těch poslanců, kteří tento návrh zjevně podporují. V den projednání návrhu organizují před Sněmovnou pouliční protest, v němž volají po „záchraně přírody“. Naopak starostové některých šumavských obcí, bývalí i současní hejtmani obou šumavských krajů a konečně prezident Zeman využijí příležitosti, aby si kopli do „zelených džihádistů“, kteří nechali Šumavu sežrat kůrovcem, přestože ti v Poslanecké sněmovně již dávno nesedí a se stávajícím vládním návrhem nemají meritorně nic společného.
Poslanci KDU-ČSL podporují schválenou sněmovní verzi vládního návrhu proto, že upravuje a zpřesňuje působnost národních parků (všech, nejen Šumavy) do podoby, vyhovující potřebě ochrany přírody a zároveň představuje kompromis s potřebami obcí a jejich obyvatel v souladu s těmito principy. Tvrdit, že „hlasují pro kůrovec“ je zcela absurdní a podpora ze strany aktivistů z hnutí Duha je spíš účelová snaha jeho vůdců zviditelnit se, než naplnění jejich cílů z dob přivazování se ke stromům. Pokud tato novela zákona o ochraně přírody a krajiny neřeší či neumožňuje dostatečně upřesnit některé pojmy a postupy, které jsou pro dobrou symbiózu principu ochrany přírody a činnosti člověka v krajině na Šumavě zásadní, pak to není důvod k odmítnutí novely, ale spíš impuls k rozsáhlé debatě o přijetí samostatného zákona o NP Šumava, o němž se léta hovoří vzhledem ke specifikům rozlohou největšího národního parku v ČR a zároveň jeho zákonného zakotvení, neboť byl vyhlášen roku 1991 vládním nařízením ještě před působností ákona o ochraně přírody a krajiny.
Podmínkou této debaty a přijetí takového zákona však je, že se místo ideologických střetů, vyřizování si letitých osobních účtů a bojování starých zápasů v nových kontextech vezme rozum do hrsti a dojde ke shodě na tom, jak Šumavu zachovat zelenou příštím generacím. Kdy k tomu dojde?
Mgr. Vladimír Hanáček, politolog a předseda okresního výboru KDU-ČSL Strakonice