Jistě, doba pomalu (možná rychleji, než si myslíme a chceme...) směřuje k robotizaci i umělé inteligenci. To však neznamená, že něco podobného máme dělat i z našich dětí. Ze židle mě zvedla informace z Havlíčkova Brodu.
Děti leží a dívají se vzhůru na strop ve tvaru kopule. Speciální zařízení na něj promítá 3D obraz a kluci a děvčata nabírají nové vědomosti. Podobně jako v planetáriu by to v budoucnosti mohlo vypadat v ZŠ Nuselská. Škola chce pořídit takzvané sférické kino.
„Hodně si od tohoto projektu slibujeme. Bylo prokázáno, že děti se v poloze vleže lépe učí, dokážou nabrat více vědomostí,“ obhajuje pro školu neobvyklou investici místostarostka města.
Dal jsem si tu práci, a snažil se najít sebemenší zmínku o tom, jak se děti „v poloze vleže lépe učí a naberou více informací“. Objektivní informace dokládající toto tvrzení NEEXISTUJÍ! Naopak existuje celá řada odborných, vědeckých prací a studií upozorňující na tzv. „digitální demenci“. Dovolím si proto vše, kteří o něčem podobném uvažují, doporučit stejnojmennou knihu Manfreda Spitzera, vedoucího psychiatrické kliniky v Ulmu, Centra pro výzkum učení a neurologie a hostujícího profesora na Harvardu.
Podobný experiment pak nemůže skončit jinak, než, že škola – město – najmou servírky, číšníky, lokaje..., kteří budou ležící studenty obcházet s míchanými drinky a natřásat jim polštářky pod hlavou.
Jan Bartošek, místopředseda sněmovny a KDU-ČSL