Mnoho městských center má problémy s vylidňováním. O to horší situace je, jedná-li se o historické jádro. Zaručeně osvědčenými radami hýří kdekdo, fungující recept, který by byl použitelný od „města k městu“, však podle všeho neexistuje.
Spolu s tématem oživení center lehce rezonuje otázka dopravy ve středu města. Její regulace a zklidňování jsou témata, která v poslední době řeší četná sídla různé velikosti, ta historická především. Že jde o oblast citlivou a občany bedlivě sledovanou, potvrzuje svým příkladem i město Třeboň. Teprve druhé veřejné projednání, kterému předcházely měsíce diskusí s odborníky na dopravu, přineslo „radnici“ výsledek v podobě konsensu dotčených obyvatel města s připraveným řešením. Přitom problém byl na první pohled jednoduchý a snadno řešitelný. Podpořit dodržování pěší zóny na náměstí a v přilehlých ulicích osazením mechanické zábrany, která by na základě čipu umožnila vjet do středu města jen těm, kdo zde mají co dělat, a pouze na nezbytně nutnou dobu. Což ostatně říká již značka samotná, jen s jejím dodržováním jsou z neznámého důvodu potíže. Návrh opatření po prvním veřejném projednání doznal změn a stal se akceptovatelným. Zábrana bude přes den ovládána tlačítkem, čipy budou obyvatelé centra potřebovat až od určité hodiny. Argumenty typu „uděláte z města ghetto, snížíte cenu nemovitostí, vyštvete podnikatele z centra aj.“ se pro většinu racionálně uvažujících účastníků veřejného projednání ukázaly jako liché. Nápady na zrušení pěší zóny, zprůjezdnění náměstí a vytvoření velkokapacitního parkoviště aspoň v době mimo sezónu se naštěstí nesetkaly s větší podporou. A to přesto, že jejich zastánci argumentovali „dobrými“ příklady jiných českých i zahraničních, zejména příhraničních rakouských měst, která díky tomuto přístupu „oživila“ svá centra. Ze zkušenosti společného projektu tří českých a rakouských měst, jehož se Třeboň nedávno účastnila, je však více než zřejmé, že zprůjezdnění center problém jejich vylidňování neřeší. Naopak příklady z jiných koutů Evropy, ale už i naší země svědčí o tom, že zklidnění dopravy v jádru města, či dokonce její úplné vymístění, může mít zcela opačný efekt. Četné nově otevřené obchůdky, galerie, kavárničky a restaurace nyní nabízejí služby v atraktivním prostředí bez projíždějících aut, a centra tak přitahují nejen turisty, ale znovu i své obyvatele, kteří je předtím již prakticky neměli důvod navštěvovat. Udělat z historického středu města jeho živoucí srdce, zdravé, bezpečné a příjemné, je pro současné vedení města Třeboně velkou výzvou. Nová dopravní koncepce do mozaiky budoucího kýženého stavu dobře zapadá.
Terezie Jenisová (KDU-ČSL), starostka města Třeboně