KDU.breadcrumbs.homeAktuálně Komentáře Jak je to se zpoplatněním obchvatu Českých Budějovic
Zpět

Jak je to se zpoplatněním obchvatu Českých Budějovic

Přidáno 19. 9. 2024
Ilustrační foto
Hejtman Martin Kuba sice slíbil, že na obchvat Českých Budějovic budou smět auta i bez dálniční známky, realita je však trochu jinde. Nedávno totiž šel do mezirezortního připomínkového řízení návrh vyhlášky kterou se mění vyhláška o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným. Tato vyhláška by přesunula obchvat Českých Budějovic (exit Úsilné až Roudné) s účinností od 1. 1. 2025 mezi úseky podléhající mýtu.
Pro rok 2025 má být tento úsek osvobozen od mýta výjimkou udělenou ministrem dopravy, to však není dlouhodobé řešení, které by skutečně natrvalo ulevilo krajskému městu od tranzitní dopravy, to je však jen odsouvání problémů, ne dlouhodobé a plnohodnotné řešení. Po Dlouhé Louce projede denně průměrně 37 899 aut, po Nádražní je to pak 30 650 aut za den. Hustota dopravy v krajském městě má dlouhodobě stoupající tendenci. Silniční dopravě nepomůže v krajském městě ani budovaná severní spojka, která bez volně přípustné dálnice odvede dopravu od Písku z Dlouhé louky na zanádražní komunikaci, která již nyní naráží na své kapacitní limity. Zanedbatelný není ani význam dálnice pro pohyb obyvatel mezi městskými částmi Českých Budějovic.
 
Pokud by ke zpoplatnění skutečně mělo dojít, České Budějovice by byly, společně s Hradcem Králové, jediným krajským městem, které by nebylo osvobozeno od poplatku na jeho dálničním obchvatu. Navíc, u Hradce Králové je specifická situace, neboť tam v bezprostřední blízkosti dálnice vede souběžně silnice II/611, která vede v bezpečné vzdálenosti od města. České Budějovice takový luxus nemají.
 
Ze své pozice dopravního analytika KDU-ČSL jsem do mezirezortního připomínkového řízení navrhl vyjmutí úseku mezi exity Úsilné a Roudné z povinnosti platit mýtné. K tomuto se připojila i krajská organizace KDU-ČSL v Jihočeském kraji a poslanci Jan Bartošek a Šimon Heller již jednají, aby Jihočeši nemuseli jezdit dále přes město a aby se Českým Budějovicím skutečně ulevilo od stávající dopravní zátěže. Toto opatření je dlouhodobého charakteru, které skutečně uleví krajskému městu od tranzitní automobilové dopravy a občanům Českých Budějovic nabídne klidné místo k životu.
 

David Janoška
první místopředseda Mladých lidovců
člen OV KDU-ČSL České Budějovice
předseda MO KDU- ČSL Borovany