Denně na jindřichohradeckou úzkokolejku vyjede 40 souprav, v létě se k nim přidávají historické, přepraví součtu 370 tisíc lidí. Jedna ze zastávek je i v Nové Včelnici, tady o spoje nechtějí přijít. "Spoje jsou určitě využívány, hlavně lidmi dojíždějícími do Jindřichova Hradce," potvrdil starosta Nové Včelnice Karel Dvořák.
Správci úzkých kolejí se loni dostali z insolvence, závazky vůči věřitelům hradí, omezení provozu a rozprodej podle nich nehrozí, letošní rok chtějí věnovat rozvoji. "Poučili jsme se z toho, co jsme si prožili v loňském roce," uvedl předseda představenstva Jindřichohradeckých místních drah Boris Čajánek.
Plánují opravu privatizovaných kolejí, stavbu nástupišť i zabezpečení přejezdů. Zhruba 600 milionů chtějí získat z evropských fondů. "Je to projekt, který má v regionu své opodstatnění," potvrdil místopředseda Poslanecké sněmovny Jan Bartošek (KU-ČSL).
Po setkání starostů s vedením železnice je tak jasněji. Přesto J ihočeský kraj krizový scénář, podle kterého měly vlaky nahradit autobusy, neruší. "Plán máme stále v záloze, zejména na trati Jindřichův Hradec - Obrataň," upřesnil koordinátor dopravy Ivan Študlar.
Obavy z budoucnosti ale stále mají členové ze sdružení přátel úzkokolejek. Nechtějí, aby se vlaky zastavily jako před 18 lety, tehdy červenou rozsvítily České dráhy. "Jsme znepokojeni vývojem, který v tuto chvíli je," řekl Karel Žabka ze Sdružení přátel jindřichohradeckých úzkokolejek.
Dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm, zato s délkou úctyhodných 79 km patří už víc než sto let ke koloritu Jindřichohradecka. Obě tratě, Jindřichův Hradec - Nová Bystřice i Jindřichův Hradec - Obrataň, dodnes slouží každodenní osobní a nákladní dopravě. Zároveň jsou významnou technickou památkou a velikým lákadlem pro turisty, kteří ocení, že trať vede dobře zachovalou přírodou České Kanady.
Jára Cimrman a jindřichohradecká úzkokolejka
Turisty ale do okolí Jindřichova Hradce láká také nejoblíbenější fiktivní postava české historie. Ten se po úzkokolejce údajně projel v roce 1900, a to rovnou bez platné jízdenky. "Po několika bezúspěšných pokusech o probuzení spícího cestujícího a zkontrolování jeho jízdenky, během nichž Cimrman upadl nejdříve pod lavici a posléze i do mdlob, průvodčí Albert Duba zavolal vlakvedoucího Jiřího Pavlíka. Když se po důkladné osobní prohlídce ukázalo, že cestující je slepým pasažérem, zatáhl vlakvedoucí Pavlík za záchrannou brzdu a vlak uprostřed hustých lesů v km 22,3 zastavil. Poté byl slepý pasažér Cimrman donucen za pomoci vlakové čety z vlaku vystoupit," vypráví historie úzkokolejky. Třeba právě místo vyhození Cimrmana z vlaku, dnes zastávka Kaproun, kde se nachází vskutku neobvyklý pomník, může být jedním z tipů na výlet v okolí železnice.
Zdroj:
ČTPřiložené dokumenty: